• MASSAGE, FYSIOTERAPI OG GENOPTRÆNING

Stive led og ømme muskler

Støvring Dyreklinik tilbyder i samarbejde med certificeret fysioterapeut Pernille Nyhuus fra hundevelvaere.dk massage, fysioterapi og genoptræning.

Fysioterapi

Ved fysioterapi udføres en gennemgang af hundens bevægeapperat, dens led og muskler. Hvis bevægeapperatet ikke fungerer optimalt, kan der sættes ind med behandling for at genoptræne tabt kropsfunktion. Hermed giver vi hunden de optimale betingelser for fysisk velvære og et godt hundeliv.

Årsagerne til tabt kropsfunktion kan være mange:

• En skade på led eller muskler med fx en operation til følge.
  • En ældre hund, der ikke længere bevæger sig så meget som før.
  • Gigt, hoftedysplasi, albuedysplasi eller andre lidelser i bevægeapperatet.
  • Overvægt.
  • Stram muskulatur.

Ovenstående kan være årsager til, at din hund ikke længere bevæger sig optimalt. Herved forringes og mindskes dens muskelmasse, hvilket igen giver et dårligt bevægelsesmønster samt større risiko for skader på sener og led. Hvis din hund er meget inaktivt, vil den huritgt begynde at miste sin muskelmasse, fx i forbindelse med en operation, hvor din hund over en længere periode ikke kan bevæge sig aktivt på samme måde som tidligere. Her kan fysioterapi hjælpe din hund med at bevare eller genopbygge sin muskelmasse, smidighed og bevægelighed.

Massage

Du har sikkert prøvet, hvilken healende virkning massage kan have på dit velvære, og den samme virkning har massage på din hund. Massage er godt både for din hunds fysiske og i allerhøjeste grad psykiske velbefindende.

Rent fysisk påvirker massage hele hundens krop ved at forstærke cirkulationen, muskel og nervesystemerne og deres gensidige funktioner. Ved manipulation af kroppens bløde væv udrenses, afslappes eller stimuleres hunden samtidig ved at eventuelle spændte muskler løsnes op.

Ved massage øges iltningen af kroppens blod. Herved forbedres stofskiftet, ydeevnen ændres til det bedre, og hunden vil hurtigere restituere sig efter en eventuel sygdom eller operation.

Massage og fysioterapi anbefales ved:

• Stress, nervøsitet og agression.
  • Smerter
  • Genoptræning efter operation
  • Brugshunde (jagt, agility, markprøver osv.)
  • Gamle hunde
  • Alment velvære

Kontakt os gerne for en snak om massage, fysioterapi og genoptræning på tlf. 72 112 118 eller skriv til mail@stovringdyreklinik.dk.

Pernille Nyhuus

Jeg er certificeret fysioterapeut og massør til hunde og katte og blev uddannet i november 2009 ved ReDog i Sverige.

Jeg har under min uddannelse været i adskillige længerevarende praktikforløb hos bl.a. Regionsdjursjukhuset Strömsholm, Redog, Veterinærhøjskolen i Oslo, Aqua Dog og Det Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.

Som fysioterapeut er jeg specielt uddannet indenfor genoptræning af hunde og katte, der efter en skade eller operation, har behov for genoptræning for at komme på fode igen.

Jeg brænder for hele tiden at blive dygtigere og deltager løbende i spændende kurser for at være opdateret indenfor mit fag.